Parental advisory - Lonkatalk
W działach: Lonkostyle | Odsłony: 1Lonka coraz swobodniej posługuje się językiem ojczystym. Z wielką przyjemnością słuchamy jej opowiadań. Nieco mniej radości mamy z jej odpowiedzi na nasze pytania, również te retoryczne. Jednak nie można powiedzieć, że przy dialogach z Lonką nie da się pośmiać. Oczywiście, że się da! I to jeszcze jak. Oto kilka przykładów niezwykle trafnych ripost, na jakie młody hodowca Lonki nie raz się natknął.
***
Sytuacja 1: Sobkowie wybierają się na spacer. Teaver wchodzi do kuchni i widzi Lonkę w negliżu.
teaver: Lonka, dlaczego się rozebrałaś? Przecież zaraz wychodzimy na spacer.
Lonka: (uśmiecha się szeroko).
teaver: Mamy cię tak może zabrać na dwór?
Lonka: Jeżeli chcesz…
Sytuacja 2: Lonka wlazła na stół, ignoruje Kaszka i myśli, że teaver nic nie zauważyła. Teaver zdecydowanym tonem próbuje ściągnąć ją na ziemię.
teaver: Lonka, schodź!
Lonka: (zrezygnowanym tonem) Kuźwa mać…
Sytuacja 3: Lonka rozmawia z Babcią A przez telefon. Podobno nie za bardzo jeszcze rozumie praktyczne zastosowanie telefonu…
Lonka: Cześć.
Babcia A: Cześć, jak się ma moja wnuczka?
Lonka: Widzisz? Widzisz? Co to jest?
Babcia A: Nie, kochana, nie widzę. Przecież przez telefon nie zobaczę.
Lonka: To jest Hefalump. I Maleństwo.
Babcia: Acha, oglądasz bajeczkę? A przyjedziesz do mnie jutro?
Lonka: Nie, czytam.
Babcia A: Jutro też?
teaver: Lonka, powiedz babci, że przyjedziesz.
Lonka: Przyjadę. Jutro. W wózeczku. Pa! (oddaje mi słuchawkę i zabiera się za czytanie zakładając nogę na nogę)
Sytuacja 4: Teaver złości się o to, że Lonka nie chce czegoś zrobić sama, tylko próbuje się wyręczać rodzicami i włącza się jej słowotok. W trakcie zadaje niefortunne pytanie.
teaver: (wściekła) Jestem twoją matką, czy służącą?!
Lonka: (robi wielkie oczy, po czym figlarnie się uśmiecha) Jesteś moim skarbem.
Na powyższych przykładach widać wyraźnie, że Lonka zaczęła już pojmować tak skomplikowane aspekty języka jak użycie wulgaryzmów, rozmowa telefoniczna oraz ironia. Próbuje także umiejętnie manipulować rozmówcami (przykłady 1 oraz 4). Nie jesteśmy pewni na ile wynika to ze zrozumienia, lub jego braku, dla idei pytań retorycznych. Badania trwają, a na konstruktywne wnioski przyjdzie nam poczekać jeszcze z kilka kolejnych lat. ;)